Jouw Reclame Hoofdkwartier
E-MAIL MARKETING
E-MAIL MARKETING

Met e-mail marketing genereer je meer leads, scoor je extra conversies en draag je effectiever je boodschap uit. Li Moon Online ondersteunt klanten in B2B en B2C met krachtige oplossingen. Zo haal je meer uit je marketingbudget en websitebezoekers.

Zo scoor je met e-mail marketing

E-mail marketing kun je op veel verschillende manieren inzetten. Dit zijn de 6 belangrijkste vormen.

1. De traditionele nieuwsbrief

Met de reguliere nieuwsbrief houd je je klanten of bezoekers op de hoogte van wat je als organisatie doet of wat je aanbod is. Deze vorm wordt vaak gebruikt om speciale kortingsacties, exclusieve evenementen en relevante content te presenteren.

2. Direct mailing

Direct mails zijn losse mailings die naar een doelgerichte groep mensen worden verstuurd. Bijvoorbeeld omdat je een speciale aanbieding voor ze hebt. Uiterst doeltreffend zijn vaak mailings die als echte e-mailberichten zijn vormgegeven. Hoe persoonlijker en beter afgestemd op de ontvanger, des te effectiever zijn de berichten.

3. Service-mailing

Je kent het wel: je koopt online een product of dienst en even later ontvang je een mail waarin om je mening wordt gevraagd. De servicemail komt uit een aankoop of actie die de consument of zakelijke inkoper zelf ondernam. Dat maakt de kans groot dat een service-mail aandachtig wordt gelezen.

4. Win-back-campagne

Ook de win-back mail is relevant. In het dashboard van je mailsoftware zie je welke gebruikers de nieuwsbrief nooit openen. Die probeer je weer te activeren. Met een win-back campagne bind je deze consumenten opnieuw aan je, bijvoorbeeld met een korting of een cadeautje.

5. Actie-campagne

Ideaal voor kortingsacties of eenmalige aanbiedingen. “Bestel nu en profiteer van 20% korting!” Een actiecampagne lijkt op het eerste gezicht nog het meest op een traditionele flyer, maar is helemaal voor conversie geoptimaliseerd.

6. Marketing automation

Marketing automation is een duet tussen je website en je email marketing software. Heeft een bezoeker je website bezocht? Met marketing automation identificeer je de bezoeker en breng je zijn klikgedrag in kaart. Je weet waar hij of zij naar op zoek is. Via relevante mailings maakt deze bezoeker vervolgens kennis met de producten of diensten. Ideaal voor leadgeneratie.

E-mail marketing: enkele praktische richtlijnen

Over de inhoud van je nieuwsbrief zullen we het hier (nog even) niet hebben, maar laten we beginnen met wat praktische zaken.

#1 Plan je mailings zorgvuldig

Wanneer leest jouw doelgroep hun e-mailberichten? In de ochtend? Dus is het handig om berichten vroeg in de ochtend te versturen. Mailen op vrijdagmiddag, ‘s nachts of in het weekeinde is dan minder effectief. Klinkt logisch, maar bedrijven vergeten vaak de mailings goed te plannen.

#2 Personaliseer je mailings

Als je aan e-mail marketing doet, doe je dat zo persoonlijk mogelijk. Begin liever niet met ‘Beste dame/ heer’. Zorg dus dat je over zoveel mogelijk data beschikt. Hoe relevanter de boodschap voor de ontvanger, des te succesvoller de mailing.

#3 Bepaal de relevantie van je mailing

Denk dus goed na waarom het bericht interessant is voor de ontvanger. En weet je wat nog altijd goed werkt? Een klant, prospect of lead met z’n verjaardag feliciteren. Zolang je dan maar niet vergeet om ook echt iets extra’s (een cadeautje) bij te voegen…

Schrijftips voor een goede mailing

Hoe voorkom je dat je zorgvuldig geformuleerde e-mailbericht linea recta in de prullenbak van de ontvanger verdwijnt? Door een zo prikkelend mogelijke kopregel in het onderwerpveld van je mail te zetten. Zorg wel dat je de tekst kunt waarmaken want anders wacht je bericht alsnog de delete-toets. Oja, beschrijf je onderwerp kort en krachtig. Het liefst in minimaal 28 en maximaal 39 tekens.
Nu we het toch over lengte hebben: let op dat ook de bodytekst van je bericht lekker kort en compact is. Ook in de wereld van e-mail marketing geldt: kill your darlings! Less is echt more. Of lees je zelf ook graag hele epistels van wildvreemden die je ineens mailen?

Succesfactor e-mail marketing is relevantie

Bedenk vooraf ook met welke regelmaat je aan e-mail marketing wil doen. Hoe vaak verstuur je je mailing? Schat, gemeten over een heel jaar, het aantal mailings in en bedenk of je ook genoeg content hebt om elke mailing relevant te zijn. What’s the catch? What’s in it voor hem of haar? En overspoel je klanten niet. Zeker als je geen relevante informatie hebt te bieden.

Maak je mailing deelbaar

Delen mag/ moet! Geef de ontvanger de gelegenheid om je nieuwsbrief te delen via social: Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube en LinkedIn. Als dat gebeurt zit je namelijk goed. Kom je ineens binnen bij allerlei wildvreemden: de contacten van de persoon aan wie je je mail stuurde. Dat is nog eens een bonus. Maak er dan ook gebruikt van.

Kijk kritisch naar je website

En last but not least: zorg dat je website uitblinkt in user experience. Heb je veel energie gestoken in een relevante en effectieve campagne, valt toch de conversie tegen omdat de structuur van je website een rommelboel is. Check regelmatig hoe je als buitenstaander binnenkomt op je site. Wat krijgt hij of zij als eerste te zien?

Bij Li Moon Online maken we online-marketing met hoofd en hart. Marketing is het meest effectief als het mensen raakt. Recht in het hart. Een boodschap die het hart bereikt, nestelt zich in het hoofd. Zo helpen we bedrijven en ondernemingen groeien. Ook groeien? Vertel ons vrijblijvend jouw verhaal dan vertellen wij hoe wij je daarbij helpen.

Meer informatie? Mail Mark!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Maak een afspraak met Mark voor een vrijblijvend voorstel. Vul je het antwoordformulier in dan nemen we binnen een werkdag contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!